6

Eten Zonder Toegevoegde Suikers: De Waarheid Over Fructose

In deze blog leer je:

  • Wat is precies precies eten met toegevoegd suiker? Het antwoord op deze vraag zal je verrassen
  • Waarom de 'dader' die iedereen beschuldigt helemaal niet de dader is
  • Wat het gevolg van eten met toegevoegd suiker is op je lichaam - alleen al hierom zou je geen suikers meer willen eten
  • Wat de perfecte hoeveelheid 'suiker' is in je dieet - gemiddeld eten de meeste mensen 2 keer zoveel
  • Wat de beste manier is om met toegevoegd suiker om te gaan - dit is echt heel makkelijk om toe te passen!

More...


Zonder toegevoegde suikers eten

Mensen eten steeds gezonder maar toch worden ze steeds dikker. Er zijn letterlijk honderden producten in de supermarkt te vinden met 'minder vet' en toch blijft de buikomvang van de gemiddelde Nederlander groeien.

De nieuwste hype is vezels toevoegen aan eten. Hoewel we met z'n alleen een betere stoelgang krijgen, wordt onze buik er niet minder klein op.

Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?

Waarom worden we steeds dikker ondanks dat producten in de supermarkt gezonder lijken te worden? Hoe komt het dat in dit tijdperk er meer dikke mensen zijn dan ooit? We hebben nog nooit zoveel geweten over gezonde voeding als nu en tegelijkertijd is er nooit een periode geweest waarin er meer mensen doodgingen door slechte voeding dan nu.

Er is maar één dader

De schokkende waarheid is dat niet vetten of eiwitten de daders zijn. Het zijn namelijk de suikers. Maar niet alle suikers zijn even gevaarlijk voor je. Er is ééntje die je bij elk plaats delict zal vinden met een 'smoking gun' in zijn handen. Deze dader vermoord tegenwoordig meer mensen dan wie dan ook. Elke moordlustige dictator zou jaloers op hem zijn. De dader is namelijk geraffineerd suiker. Maar waar zit geraffineerd suiker eigenlijk in?

zonder toegevoegde suikers

In deze blog leer je de waarheid over eten zonder toegevoegde suikers en over de suikers die in ons eten zitten. Deze blog zal een eyeopener zijn voor je. Heel veel mensen weten namelijk niet hoe het zit met suikers en dat is vervelend. Deze blog lezen kan letterlijk het verschil zijn tussen leven en dood.


De verdachten

Ik zou je graag willen vertellen dat je suikers moet vermijden. Helaas ligt het (zoals altijd) iets genuanceerder. Want niet alle suikers zijn hetzelfde. Bij lange na niet.

Daarom is het belangrijk om eerst wat suikers aan te kaarten die jij waarschijnlijk elke dag eet:

  • Glucose
  • Fructose
  • Sucrose

Glucose is de meest bekende suiker op aarde. Door de vele biologielessen weet je misschien nog dat de chemische formule 'C6H12O6' is.

Glucose wordt in het lichaam heel goed gebruikt. Je hersenen verbruiken dagelijks ongeveer 25% van je calorieën maar verbruiken zo'n 65% van je glucose inname.

Glucose is een brandstof die je lichaam snel kan gebruiken. Het is voornamelijk wat je verbruikt tijdens het sporten. Een dieet zonder suiker is daarom ook niet gezond. Je hebt ze nodig. Investeer daarom ook niet je geld in een 'eten zonder suiker boek of recepten'

eten zonder toegevoegde suikers

Fruit zit vaak bom vol met glucose. Wat geen probleem is, mits je niet teveel eet. Sucrose is wat we 'tafelsuiker' noemen. Het is één molecuul glucose dat verbonden is aan één molecuul fructose. Ook sucrose is prima wanneer je er niet teveel van neemt.

De laatste dader is fructose.

En deze doet iets meer met je lichaam dan glucose en sucrose.


Fructose

Zoals ik eerder al aangaf, zijn we sinds de jaren 70 steeds vaker vet uit producten gaan halen. Alleen liepen de voedingsfabrikanten tegen een gigantisch probleem aan:

Als je vet uit eten haalt, smaakt het ronduit smerig.

Heb je weleens 'light' kaas gegeten? Het proeft echt naar een versleten schoenzool. Om het eten toch eetbaar te maken, werd er massaal fructose in producten gedaan. Dit zorgde ervoor dat het toch wat lekkerder smaakte.

Alleen is er één probleem met fructose. Nouja eigenlijk zijn er veel meer problemen met fructose.

Eten zonder toegevoegde suikers kan niet meer

Fructose zit overal in. Het zit letterlijk in alles. Je kan er tegenwoordig heel moeilijk omheen. Van sladressing tot pakjes droge kruiden.

Van ketchup tot rundergehakt.

Het wordt echt overal aan toegevoegd. Als je iets koopt wat in een pakje zit, zit er gegarandeerd suiker in. Dus krijg je er automatisch een bepaalde hoeveelheid van binnen. Of je het wil of niet. De gevolgen voor je lichaam? Die zijn niet niks:

Fructose in je dieet is dus een drama. En de wetgeving omtrent eten zonder toegevoegde suiker is er niet. Dus op 'de overheid' moet je niet rekenen. En als je nu denkt:

"Ik ga alle labels met 'fructose' vermijden"

Dan ben je mooi de sjaak. Want fabrikanten hebben fructose verschillende creatieve namen gegeven. Dit allemaal om niet het idee te wekken dat er fructose in hun producten zit.

De meest voorkomende namen zijn:

  • HFCS (High fructose corn syrup)
  • Gemodificeerd zetmeel
  • Dextrose
  • Zetmeel
  • Suiker

Welke naam ze het ook geven, het blijft even schadelijk. Toch zijn er 'hints' waaraan je kan herkennen of je eten toegevoegde suikers bevat. Het 'woord' op de ingrediëntenlijst bevat namelijk één van deze delen:

  • Eindigt op -ose: glucose, fructose etc
  • Het woord honing, siroop, siroop of nectar zit eraan
  • Het woord 'suiker' wordt vermeld


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!

Fructose: toch onschuldig?

Ok. Ik heb net finaal fructose de grond in geboord en aangegeven dat eten zonder toegevoegde suikers en koolhydraten tegenwoordig bijna onmogelijk is.

Toch moet ik ook fructose verdedigen. Want hoewel vele onderzoeken laten zien dat fructose slecht voor je is, is er nog een staartje aan dit verhaal.

Fructose wordt namelijk gevonden in alle soorten fruit. In sommige soorten fruit zelfs relatief veel. Bananen bevatten zo'n 7 gram fructose per stuk. Dus echt ongezond kan het niet zijn. Het is immers iets wat we in de natuur kunnen vinden en duizenden jaren hebben gegeten. Waarom is fructose dan zo ongezond?

eten zonder suiker recepten

Het zit zo:

Evolutionair hebben wij grote hoeveelheden fructose niet gekend. Het is een beetje onbekend voor ons lichaam. We hebben de afgelopen jaren fruit steeds zoeter geteeld, waardoor ook de hoeveelheid fructose omhoog is gegaan. En fructose is meer dan 2,5 keer zoeter dan glucose. Waardoor het de favoriete zoetstof is van fabrikanten. Dus doen fabrikanten er tegenwoordig alles aan om overal meer fructose in te krijgen. Daarnaast is het ook nog eens heel goedkoop. Vandaar dat het de voorkeur heeft van voedingsfabrikanten. Alle toegevoegde suikers bestaan uit fructose om bovenstaande redenen. En het probleem is ook nog eens dat ons lichaam helemaal niks kan met fructose zelf.

"Hoeveel fructose mag ik eigenlijk?"

Maar terug naar fructose.

Het probleem blijkt niet fructose zelf te zijn. Het zijn de hoeveelheden die vooral ongezond zijn. Verschillende kampen geven verschillende waarden aan om te hanteren. Zo zegt de Amerikaanse Hart Associatie dat je maximaal zo'n 38 gram per dag moet hanteren. Hier en daar zegt men dat je er iets boven of onder moet zitten.

Eén ding staat vast: we eten met z'n allen veel te veel. Gemiddeld eten we zo'n 80 gram per dag. Twee keer de toegestaande hoeveelheid. En je lever kan maar zo'n 60 gram per dag omzetten in glucose. Alles wat extra binnenkomt, wordt omgezet in vet.

Wanneer we sporten en daarna fructose eten, wordt de fructose gebruikt om de suikervoorraden in je lichaam aan te vullen. Dit is heel goed juist. Maar er is een probleem voor de 'niet sporters' onder ons. Als je niet sport of beweegt, zit je lever altijd 'vol' met suiker. De suikervoorraden worden nooit gebruikt. En zal je lever noodgedwongen al de fructose die je eet omzetten in vet. Het is daarom voor sporters prima om redelijke hoeveelheden fructose te eten:

Ze verbruiken veel van hun suikervoorraden tijden het sporten

Maar de meeste mensen sporten niet waardoor hun reserves altijd vol zijn. Hierdoor kan de lever alleen maar vet aanmaken met alle gevolgen van dien.


Gezond boeren verstand om zonder toegevoegde suikers te eten

Eten zonder toegevoegde suikers is zo moeilijk als je het zelf maakt. Als je dagelijks verse producten bereid en fruit eet, hoef jij je geen zorgen te maken over fructose. Zonder toegevoegde suikers eten is alleen een issue als je alles uit pakjes haalt. Het is nagenoeg onmogelijk om teveel fructose te eten als je gewoon fruit eet. Je zou bijna 10 bananen op een dag moeten eten en niet moeten sporten wil je teveel binnenkrijgen.

Het is niet de bedoeling dat je panisch door het leven gaat en je zorgen maakt over elke label en pakje. Bijna elk pakje bevat toegevoegde suikers. Punt.

Daarom kan je gewoon beter alles uit pakjes voorkomen. Want ze zitten niet alleen vol suiker maar ook vol conserveermiddelen, kleurstoffen, smaakversterkers en weet ik veel wat nog meer.

producten zonder suiker en e nummers

Producten en eten zonder toegevoegde suikers, e-nummers en koolhydraten. Dat is ook de reden waarom we bij Gezondheidsfreaks aanraden:

Ga niet als een gek de achterkant van elk pakje lezen. Pakjes moet je gewoon vermijden.

Fructose is net als elke andere voedingsstof:

In de juiste hoeveelheid kan het geen kwaad maar teveel binnenkrijgen is ongezond.

Wat zit waar in

Probeer de fructose die je eet zoveel mogelijk te verminderen. Ga maximaal van zo'n 24-40 gram uit. Dat zou eten zonder toegevoegde suikers pas echt een toegevoegde waarde geven.

Al eet je 5 stuks fruit per dag, dan nog zit je onder deze grens. Daarom is 'natuurlijk' eten zo goed voor je. Je weet altijd wat je binnenkrijgt en je hoeft je geen zorgen te maken. Ja de bananen zijn over de jaren heen zoeter geworden. Laten we zeggen dat een banaan 'vroeger' 1 gram fructose had en tegenwoordig heeft het 7 gram. Dat is nog altijd beter dan een glas appelsap wat meer dan 30 gram suiker bevat.

Of een melkchocolade reep. Die bevat 102 gram suiker! Allemaal fructose die je niet nodig hebt. En dan hebben we het niet eens over de rest van de producten die je op een dag eet.

Ketchup? Zo'n 15 gram voor een goede kwak. Ontbijt zonder suiker? Onmogelijk wanneer je muesli inneemt. Ook deze producten zitten namelijk bomvol toegevoegde suikers en e-nummers.

Ik noem de bovenstaande dingen om je te laten zien wat voor gigantische hoeveelheden suiker in producten zitten. Eten zonder toegevoegde suikers is makkelijker dan je denkt wanneer je de knoop doorhakt. Natuurlijk betekent het niet dat je non stop fruit moet eten. Ook binnen de fruitsoorten varieert de fructosegehalte enorm. Hieronder kan je verschillende fruitsoorten zien:

dieet zonder suiker

Het valt je misschien op dat de 'normale' fruitsoorten eigenlijk prima te doen zijn. Het zijn de exotische producten die wat ongezonder zijn. Wees je daarom bewust van wat je in je mond doet. Dat het uit de natuur komt, maakt het niet meteen gezond. Aardolie is ook een natuurlijk product maar dat zie ik je ook niet gauw over je boterham smeren.

Als ik mijn eet schema bekijk, zie ik dat ik maar 27 gram suiker per dag binnenkrijg. Ongeacht of het nou glucose is of fructose. En ik eet echt vrij veel.

Waarom? Alle gerechten die ik eet maak ik ook daadwerkelijk zelf, zonder pakjes en troep (nouja Floor maakt ze vooral zelf:p).

Ja het is vervelend.

Ja het kost wat meer tijd en moeite.

Maar het is het allemaal waard. Want weet je wat echt vervelend is? Diabetes, kanker en hart- en vaatziekten krijgen. Eten zonder toegevoegde suikers is een MUST.


Ongeraffineerde suikers en ander hypes

Om de zoveel tijd komt er weer een nieuwe hype in de 'voedings' wereld. Allemaal dingen om je geld afhandig te maken. Sure, ik moet ook mijn rekeningen betalen.

Maar dat ga ik niet doen door je bullshit te verkondigen. Als niet bewezen is dat iets gezond is, zal ik het je ook niet vertellen. Als iets minder gezond blijkt dan dat we bij Gezondheidsfreaks hebben geclaimd, zullen we je het meteen laten weten.

We zijn niet opzoek naar ons gelijk halen. We zijn opzoek naar de waarheid. Het internet staat bomvol onzin. We willen er niet nog meer onzin bij zetten.

eten zonder suiker blog

Daarom hebben we een gratis starterspakket gemaakt om mensen een vliegende start te geven. Het geeft je een goede fundering voor afvallen, gezond eten en je vet percentage te verlagen.

Er zit voor iedereen iets bij.

Download hem hieronder gratis door je email in te vullen.

Groetjes,

Ali

P.s: maak jij je druk om eten zonder toegevoegde suikers? Wat doe jij eraan om niet teveel binnen te krijgen? Laat hieronder een reactie achter

DEEL DEZE BLOG
Ali
 

Na een groot deel van zijn leven dik te zijn besloot Ali dat het genoeg was. Door zijn universitaire studie Farmacie en een onverzadigbare honger naar kennis en wetenschappelijke onderbouwing heeft hij een ongekende kennisbank opgebouwd over wat echt gezond afvallen en eten is.

Click Here to Leave a Comment Below 6 comments