3

8 Tips Om Sporten Vol Te Houden Als Je Het Niet Leuk Vindt

In deze blog leer je:

  • Tips om sporten vol te houden die ook ECHT werken - geen onzin over een 'nieuwe outfit' kopen
  • Hoe een hele simpele vraag je blik op sporten voor de rest van je leven zal veranderen 
  • Wat de beste techniek is om ervoor te zorgen dat je meer gaat sporten, dit leuker gaat vinden en het gevoel krijgt dat je het helemaal zelf doet
  • Hoe jij je telefoon kan omtoveren tot een personal trainer - meer dan 1,1 miljoen mensen gebruiken deze truc

More...


Tips om sporten vol te houden voor beginners

Voor de één is het een zegen en voor de ander is het een hel. Ik heb het natuurlijk over sporten. Als je deze blog leest, ben je waarschijnlijk het type mens dat weet hoe goed en gezond sporten is. De voordelen van sporten zijn gigantisch. Waar je moeite mee hebt, is het volhouden van sporten. Tips om sporten vol te houden kan overal vinden. Van 'koop een nieuwe leuke sport outfit' tot het nemen van chemische troep om jezelf op te peppen.

Maar tips om sporten vol te houden hoeven je geen geld te kosten. En ook niet je gezondheid. Je hoeft jezelf niet vol te gooien met chemicaliën om meer energie (en motivatie) te krijgen. Er zijn namelijk vele manieren om ervoor te zorgen dat sporten vol kan houden.

Het maakt totaal niet uit dat je conditie slecht is. Ook maakt het niet uit dat je in het verleden meerdere keren hebt opgeven om te blijven sporten. Waarschijnlijk maakte je dezelfde fouten als alle andere mensen die sporten niet volhouden. De fouten die er elke keer voor zorgen dat je deze gedachte krijgt:

"Ik vind sporten niet leuk"

In deze blog krijg je 8 tips om sporten vol te houden. Ook als je het niet leuk vindt. Je leert wat de nieuwste wetenschappelijk onderzoeken laten zien over het opbouwen van de gewoonte om te gaan sporten. Ook leer je hoe jij je smartphone kan omtoveren tot een personal trainer.

Hierdoor wordt het bijna onmogelijk om sporten NIET meer vol te houden. Als kers op de taart krijg je aan het eind van deze blog ook nog een gratis e-book met daarin het beste eetpatroon wat je als sporter in spé kan hanteren. Hierdoor ga je meer vet verbranden en heb je minder last van 'inkakmomenten'. Waardoor het niet alleen makkelijker wordt om sporten vol te houden maar ook je dieet ;).



#1 Tips om fitness vol te houden? Nee!

Ik ga meteen met de meest voor de hand liggende deur in huis vallen:

Kies een sport die je leuk vindt.

Het klinkt te dom voor woorden dat ik dit moet uitleggen maar ik doe het toch. Als ik een euro zou krijgen elke keer dat iemand zei dat 'fitness heel saai is omdat je constant hetzelfde doet', zou ik zo'n 13 euro hebben. Maar het gaat even om het punt.

Waarom zou je een sport doen die je hartstikke vervelend vindt? Soms doen mensen alsof de sportschool de enige vorm van beweging is die ze kunnen doen. Nee! Het maakt letterlijk niet uit wat voor sport je doet. Onderzoek laat zelfs zien dat wandelen veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Zo blijken zelfs een kleine wandeling van 20 minuten per dag je levensverwachting te verlengen met 7 jaar.

Tips om sporten vol te houden hoeven niet heel ingewikkeld te zijn. Simpelweg een sport kiezen die je leuk vindt is vaak genoeg. Dan heb je genoeg reden om te gaan. Wil je spieren kweken? Ga op:

  • Paaldansen, dat is pas een leuke sport om te doen
  • Wandklimmen
  • Turnen
  • Crossfit
tips om sporten vol te houden

Zie je dat je spieren kan kweken zonder één keer in een sportschool te stappen? Hetzelfde geldt voor een conditie kweken. Dit kan je op allerlei manieren doen. Als je maar een hoge hartslag krijgt en dit vervolgens een tijdje volhoudt. Dat zijn de enige twee dingen die je moet doen om een betere conditie te krijgen.

Nu begrijp ik dat sommige lezers niet even sportief zijn. Je bent wat ouder of je hebt nogal wat overgewicht. Hierdoor kunnen je knieën je amper houden. Ook dit is geen probleem. Begin rustig door dagelijkse een kleine wandeling te maken. Het hoeft niet meteen 20 minuten. Een blokje om je huis is genoeg. Doe na een week twee blokjes om. Voordat je het weet loop je minimaal 20 minuten per dag. Je zal ook merken dat je gewicht begint te verliezen. Vooral wanneer je sporten combineert met een goed dieet. Hier kan je er alles over lezen.


#2 Aim for the moon? Nee!

Heb je weleens, in een hele enthousiaste bui, een gerecht uit een kookboek proberen na te maken? De foto's laten een overheerlijk gerecht zien waarvan je meteen begint te watertanden. Je koopt heel gemotiveerd alle ingrediënten. Je bent een kleine Gordon Ramsay in de keuken (met of zonder gevloek). Het resultaat? Een gerecht wat eruit ziet als een aangereden dier wat al 2 weken ligt te rotten in de hete zon.

Je voelt een kleine depressie ontstaan. Waarom? Je had veel te hoge verwachtingen van je kookvaardigheden.

En dat is hetzelfde probleem met sporten volhouden als je het niet leuk vindt.

Eén simpel trucje om veel frustratie weg te nemen

Ten eerste heb je al moeite om te beginnen met sporten. Als je dan toch besluit te beginnen, stel je meteen hoge eisen aan jezelf. Je legt jezelf op om 5 keer per week te gaan sporten. Terwijl je hiervoor hooguit het oppakken van de afstandbediening als sporten beschouwde. Dit is natuurlijk niet realistisch. Het stellen van doelen is zeker goed maar dit is niet hoe je het hoort te doen. De lat hoog leggen is goed maar de lat TE HOOG leggen is alles behalve goed. Dan ben je gedoemd om te falen. Sporten leuker maken is je doel, niet langer/meer sporten.

Verder op in deze blog leer ik je precies hoe je haalbare doelen kan opstellen. Zo is het erg moeilijk om jezelf te demotiveren.


#3 Laat je geld voor je spreken

Wat denk je dat de reden is dat de meeste mensen niet 'de baas' zijn op het werk?

De meeste mensen hebben liever dat ze verteld wordt wat ze moeten doen. Het is namelijk makkelijker om stomweg je verstand op nul te zetten en aan het werk te gaan. Je hoeft geen moeilijke beslissingen te nemen, wat nogal wat stress wegneemt. Het verbaast me dan ook om te zien hoeveel mensen er sporten zonder begeleiding. Tips om sporten vol te houden moeten wel realistisch blijven. Ik kan je gaan vertellen om een trainingsschema te maken maar niks gaat je ertoe dwingen om dat schema ook daadwerkelijk te gebruiken.

Soms is het gewoon makkelijker om iemand te hebben die ons van de bank afkrijgt.

Het inhuren van een personal trainer (of op een sport gaan in teamverband) is één van de beste tips om sporten vol te houden. Waarom? Daar zijn meerdere reden voor:

  • Je krijgt goede begeleiding (hopelijk) waardoor jij jezelf niet blesseert
  • Je hebt iemand die je verantwoordelijk houdt voor het niet op komen dagen
  • Je geeft geld uit aan iemand en wil hier automatisch iets uit halen (anders is het weggegooid geld)
tips om fitness vol te houden

Dit is maar een greep uit de zak met voordelen. Voordelen die overigens wetenschappelijk onderbouwd zijnSchuw er dus niet van om iemand in te huren om je te helpen. Het kost wel wat meer maar als je serieus wil zijn over sporten, is het een must.


#4 Zoek een buddy

Je hebt vast wel eens iets voor iemand gedaan waar je eigenlijk geen zin in had. Denk eens aan een verjaardagscadeau halen voor iemand. Of toch 'Ja' zeggen tegen het behangen van een huis terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt.

Ons 'sociaal verplicht' voelen om dit soort dingen te doen, zit in onze genen.

Je hebt ongetwijfeld ook weleens dat nare onderbuik gevoel gehad wanneer je iets doms zei tijdens een sociale aangelegenheid. Eén seconde nadat je het zegt, denk je bij jezelf "waarom maakte ik die domme grap in hemelsnaam?". We zijn als mensen als de dood om buitengesloten te worden. Ook zijn we als de dood dat andere mensen negatief over ons denken.

Deze sociale factoren verwerken in tips om sporten vol te houden is heel krachtig!

Je moet dus situaties creëren waarbij gezichtsverlies kan lijden. Ik bedoel dat jij jezelf sociaal voor lul moeten. Situaties creëren die je ellendig zouden kunnen laten voelen.

Door een sportmaatje te vinden, kan je dit bereiken. Waarom? Hierom:

  • Je voelt je sociaal verplicht om te gaat sporten (anders ben je 'Sjaak de afhaak')
  • Je hebt iemand die je kan pushen tijdens het sporten (niemand wil 'de zwakkeling' zijn)
  • Je hebt iemand om je doelen, dromen en problemen mee te delen (je begrepen voelen is fijn)
ik vind sporten niet leuk

Nou ben ik een volledige autist in de sportschool. Ik wil niet dat iemand tegen me praat en ik praat ook niet tegen mensen. Maar als ik om mee heen kijk, lijkt iedereen een theekransje te hebben. Iedereen doet sociaal. Wat laat zien hoe sterk de sociale factor kan zijn. Als je dus slim bent, ga je hier gebruik van maken in je eigen voordeel.

Een sportmaatje kan je makkelijk vinden als je eenmaal hebt besloten welke sport je wil gaan doen. Je bent namelijk niet de enige die gezonder wil worden, wil afvallen of gespierder wil worden ;). Maak met de eerste beste knappe man of vrouw een praat en pats boem je hebt een nieuwe sportmaatje. Wie had gedacht dat tips om sporten vol te houden zo gezellig konden zijn. Misschien vindt je zelfs je droompartner. Alles kan in de sportschool.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande kloppen om hem te delen!


#5 Maak afspraken met consequenties

Onderzoek laat zien dat de meeste mensen sporten niet volhouden vanwege vrij ongebruikelijke redenen. Niet omdat ze het niet leuk vinden of omdat ze niet weten dat het gezond is. Iedereen weet dat sporten gezond is. Als je eenmaal bezig bent vind je het meestal ook leuk. Het wordt eigenlijk nooit MINDER leuk naarmate je het vaker doet. Het probleem zit hem namelijk in de gewoonte opbouwen om 'zoveel keer per week' te gaan sporten.

Als de routine er eenmaal ingebakken zit, is het heel moeilijk om dit te verbreken.

Het zou dus ideaal zijn om makkelijker een routine op te kunnen bouwen zonder veel geld, tijd of moeite.

Tips om sporten vol te houden worden tegenwoordig steeds meer digitaal. Er zijn namelijk websites en apps die je kunnen helpen om een routine op te bouwen. Dat is de politiek correcte beschrijving. Een andere verwoording is:

Er zijn apps en websites die je dwingen om te gaan sporten.

Duivelse manier om nooit meer op te geven

Hoewel dat als een marteling klinkt, is het eigenlijk best geniaal. Hierboven vertelde ik je dat we als mensen niet graag gezichtsverlies lijden. We willen niet de 'sociale loser' zijn in de familie, op ons werk of waar dan ook eigenlijk. Je kan van dit principe ook een voordeeltje trekken.

Eén van de beste manieren om jezelf te motiveren, is door iemand anders erin te betrekken als scheidsrechter. Of beter gezegd dictator. Dit is hoe je het doet:

  • Je vertelt de dictator dat je X aantal keer per week wil gaan sporten (hou het realistisch)
  • Je zet op papier wat de consequenties zijn als je dit NIET doet (boetes betalen werkt erg goed)
  • De dictator checkt of jij je aan je afspraken houdt (door elke keer een foto van jezelf te maken in de sportschool bijvoorbeeld)
tips sporten volhouden

De beste variant hiervan is de variant waarbij je van te voren geld geeft aan de dictator. Daarna moet jij je geld terugverdienen. Geloof me als ik zeg dat je het hierdoor beter volhoudt. Onderzoeken laten namelijk zien dat dit één van de beste manieren is om gedragsverandering te krijgen. Kan je geen dictator vinden om je te helpen? Op deze website kan je mensen vinden om je te helpen. Sporten niet volhouden is onmogelijk als je de juiste consequentie kiest ;).


#6 Maak het een spelletje: Gamefication

Tips om sporten vol te houden zijn tegenwoordig zelfs spelletjes geworden. Dit wordt gamification genoemd. Je moet hierbij denken aan het volgende:

  • Je download een app en zet hierin wat je doel is. Bijvoorbeeld 3 keer per dag tandenpoetsen
  • In de app geef je elke keer aan als jij je tanden hebt gepoetst
  • Elke keer als je het aangeeft, krijg je virtueel geld
  • Dit virtuele geld kan je gebruiken om je poppetje in de app sterker/sneller te maken
hoe sporten volhouden

Een app die dit doet is Habitica. Meer dan 1,1 miljoen mensen gebruiken de app. Het is een hele verslavende manier om een gewoonte aan te leren. Als je niet zo van de spelletjes bent maar wel graag een veer in je reet wil wanneer je iets goed doet, heb ik ook iets voor je.

Tips om sporten vol te houden moeten vooral simpel zijn. En dat is wat een app als STREAKS doet. Je kan hierin opgeven welke gewoonte je wil aanleren. Je kan maximaal 6 tegelijkertijd instellen. Dit is overigens niet echt aan te raden aangezien wij mensen hooguit 2-3 dingen tegelijkertijd kunnen leren. Elke dag krijg jij je progressie te zien. Vergeet je een keer te sporten of vertik je het om te gaan? Dan verlies je al je opgespaarde punten en ga je weer naar nul. Niks werkt beter dan de gedachte dat je 'al die moeite' voor niks hebt gedaan ;).


#7 Maak kleine doelen

De lat te hoog leggen is niet goed zoals je eerder hebt kunnen lezen. Maar helemaal geen lat leggen is total NIET de bedoeling. Zonder doel, heb je niks om naartoe werken. Wat heeft gezond eten voor zin als je doel niet is om slanker/sterker/gezonder door het leven te gaan.

Wanneer je sporten niet leuk vindt, is het belangrijk dat je kleine doelen opstelt. Waarom?

Want het blijkt dat je lichaam fijne stofjes aanmaakt wanneer je een doel behaalt. Hoe klein dit doel ook is. Zelfs wanneer jij je bed opmaakt gebeurt dit. Dit motiveert je om het weer te doen. Voordat je het weet ben je verslaafd aan hetgeen wat je doet. Hoe denk je dat een sportverslaving begint? In een ver verleden hadden Floor en ik ook geen zin om elke dag naar de sportschool te gaan. Tegenwoordig voelen we ons ellendig als we NIET gaan.

Dit komt puur en alleen omdat we 'verslaafd' zijn geraakt aan die lekkere stofjes. Op een goede manier natuurlijk. Dus wat is de beste manier om sporten leuker te maken als je het haat?

Maak kleine doelen! Wetenschap laat namelijk zien dat kleine doelen beter zijn dan grote doelen. Ga niet van jezelf verwachten dat je een uur in de sportschool moet staan. Vertel jezelf dat je na een kwartier naar huis mag. Je blijft toch wel langer als je er eenmaal bent. En als je er geen zin in hebt, ga je gewoon weg. Geef het tijd en voordat je het weet wil je niets anders dan sporten.


#8 Zorg voor een beloning

Hoe klinkt het als ik zeg dat je chocolade mag na het sporten? Tips om sporten vol te houden moeten je vooral een goed gevoel geven. Daarom is het goed om een beloning te hebben. Stel voor jezelf kleine doelen op. Al dan niet met een 'dictator' buddy. Voor het niet behalen van je doelen wil je een consequentie hebben. Maar bij het WEL behalen van een doel, wil je ook een consequentie hebben. Het mag alles zijn wat lekker is:

  • Eten
  • Van bil gaan
  • Een massage

De lijst is eindeloos. Er is vast wel iets wat je hart sneller laat klopper of je laat watertanden. Dit soort beloningen kunnen je helpen om sporten leuker te maken. Het helpt vooral bij het opbouwen van de gewoonte om naar je sport te gaan. Je gaat er namelijk een positief gevoel aan koppelen. Sporten staat voortaan in je hoofd gelijk aan chocolade.

meer sporten

Hierdoor is het ook moeilijk 'nee' zeggen tegen sporten. Wie had geweten dat tips om sporten vol te houden chocolade konden bevatten :D!


Tips om sporten vol te houden zijn eigenlijk altijd hetzelfde

De tips om sporten vol te houden vallen allemaal onder dezelfde noemer:

Het makkelijker en leuker maken van iets wat je eigenlijk MOET doen maar niet WILT doen.

Dat is wat het eigenlijk is. Ga de tips maar één voor één na.

Maar hoe zonde is het om een gedisciplineerd sportpatroon op te bouwen zonder een gezond eetpatroon?

Je kan namelijk veel meer uit je voeding halen dan uit sporten mbt tot je gezondheid. Sterker nog, je kan met een goed 'dieet' meer bereiken dan met sporten. Wat dat betreft is gezonde voeding de heilige graal.

Een goed eetpatroon kan het ook makkelijker voor je maken om sporten vol te houden als je het niet leuk vindt. Je bent dan namelijk minder vaak hongerig en hebt ook meer energie. Twee dingen die heel handig van pas komen wanneer je meer wil sporten.

Wat het beste eetpatroon op aarde is, kan je gratis leren. Hoe? Door je hieronder in te schrijven voor het gratis Gezondheidsfreaks starterspakket. Je zal dan onder andere een e-book krijgen over wat het beste eetpatroon is wat je kan hanteren. Of je sporten leuk vindt of niet :).

Groetjes,

Ali

P.s: Heb jij nog tips om sporten vol te houden? Wat is je geheime truc om jezelf altijd te motiveren? Laat hieronder een reactie achter.

DEEL DEZE BLOG
Ali
 

Na een groot deel van zijn leven dik te zijn besloot Ali Mohammed dat het genoeg was. Door zijn universitaire studie Farmacie en een onverzadigbare honger naar kennis en wetenschappelijke onderbouwing heeft hij een ongekende kennisbank opgebouwd over wat echt gezond afvallen en eten is.

Click Here to Leave a Comment Below 3 comments