5

Stresshormoon Cortisol: Spierafbraak, Afvallen & 11 Tips Om Het Te Verlagen

In deze blog leer je:

  • Waarom cortisol zowel een badboy is als een reddende engel: dit weten zal je veel nachtrust brengen
  • Wat de evolutionaire functie van je stresshormoon is - zonder dit hormoon was het menselijk ras allang uitgestorven
  • Wat het effect is van cortisol op het kweken van spiermassa - 'fitnessexperts' in je sportschool hebben het bij het verkeerde eind
  • Wat het effect van cortisol is op afvallen - dit begrijpen zal ervoor zorgen dat je kilo na kilo zal verliezen zonder veel moeite
  • ​De 11 magische tips om je stresshormoonspiegel te verlagen en relaxed door het leven te gaan

More...


Cortisol: badboy of reddende engel

Cortisol, cortisol en nog meer cortisol. Als je een beetje thuis bent in de 'gezondheidswereld', dan ken je het stresshormoon cortisol inmiddels wel. Althans, je kent het bij naam. Wat het precies doet weet je misschien niet helemaal. Je weet misschien dat het iets te maken heeft met stress in je lichaam. Ook weet je misschien dat bodybuilders er als de dood voor zijn. Voor hen is cortisol wat knoflook voor vampieren is. Niet een aangename combinatie.

Maar wat is nou het ding met cortisol? Waarom doet iedereen er zo panisch over? Als je de waarheid over het stresshormoon cortisol wil weten, dan is deze blog voor jou. Je leert niet alleen wat de stof precies met je lichaam doet. Maar ook wat het effect van het stresshormoon cortisol is op spierafbraak en afvallen.

cortisol

Geloof me, het is niet wat de gemiddelde blog je probeert wijs te maken. Want zoals altijd staat het internet vol onzin. In deze blog ga ik je de waarheid geven over cortisol en geef ik je ook nog 11 tips om het stresshormoon cortisol te verlagen.

Zo kan je minder gestrest door het leven gaan wanneer je wilt afvallen of spiermassa wil kweken. Daarnaast geef ik je aan het eind van deze blog nog een cadeautje. Het is een gratis boekje waarin ik uitleg wat het wetenschappelijk bewezen eetpatroon is voor ons mensen. Het is wat onze voorouders elke dag deden. In dit boek leg ik uit hoe cortisol juist goed is voor je. Als je wil weten hoe het precies in elkaar zit, kan jij je aan het eind van deze blog gratis inschrijven voor het Gezondheidsfreaks starterspakket.



Niet stressen, het is cortisol

Wat is het stresshormoon precies en waarom hebben we het als mens?

Dat is een goede vraag lieve Gezondheidsfreaks fan. En de uitleg kan heel moeilijk worden. Dat zal ik je besparen. Ik zal mijn 6 jarige studie Farmacie niet gebruiken om je te straffen. Ik zal je hier stap voor stap vertellen wat cortisol precies is en wat het doet. Zonder het te moeilijk te maken.

Cortisol behoort tot de groep hormonen die steroïden heten. Er zijn verschillende vormen van deze groep hormonen. Zo bestaande anabole steroïden. Bekend door het overmatige gebruik door bodybuilders. Testosteron behoort tot deze anabole steroïden. Ook bestaan er mineralen steroïden die je water- en zouthuishouding regelen. Eén hiervan is aldosteron en deze behoort specifiek tot de mineralocorticoïden. En dan hebben we nog onze cortisol en cortisol die behoort tot de glucocorticoïden.

Het stresshormoon heeft een functie

Hoewel je het misschien niet wil geloven, zijn deze stresshormonen erg belangrijk voor ons lichaam. Ze zorgen er namelijk voor dat je in leven blijft. Letterlijk. Vergeet niet dat evolutie een sterk filter is geweest de afgelopen 150.000+ jaar. Elk lichaamsdeel wat je hebt en elk hormoon heeft een functie. Een positieve functie wel te verstaan.

Cortisol wordt ook weleens het stresshormoon genoemd. Dit omdat het zijn werk begint te doen in stressvolle situaties. En dan bedoel ik niet de stressvolle situaties op je werk. Of in een hopeloze relatie. Nee ik heb het over de situaties die evolutionair gezien stressvol waren. De situaties die thuis horen in de 'fight or flight' response.

cortisol verlagen

Laat me even een scenario schetsen om het je duidelijker te maken:

Stel je voor dat je 'vroeger' besjes aan het verzamelen was in het bos. Je doet je ding maar ineens hoor je wat geritsel in de bosjes. Je denkt dat het niks is, totdat er een leeuw voor je sprint. Op dat moment heb je twee keuzes: vechten of vluchten.

Wat je ook besluit te doen, je hebt bepaalde lichaamsfuncties niet nodig. Je maag-darm kanaal is niet belangrijk als je een sprintje wil trekken. Ook je vermogen om ingewikkelde rekensommen te doen valt weg. Al deze functies (en nog veel meer) worden op dat moment uitgeschakeld door je stresshormonen.

Op korte termijn zijn dit soort hormonen dus heel goed. Ze zorgen er letterlijk voor dat je op dat moment in leven kan blijven. Wat is dus het probleem zal je misschien denken?

Het 'probleem' is dat het stresshormoon ook verschillende andere functies heeft die voor mensen die willen afvallen of spiermassa willen kweken niet zo gunstig is.


De nachtmerrie van elke fitnessjunk

Nu komen we bij hetgeen waar menig sportjunk op zit te wachten:

Is cortisol echt slecht voor het kweken van spieren?

Het antwoord is, zoals je bij ons gewend bent, zowel ja als nee. De waarheid is bijna nooit zwart wit. Het ligt vaak iets genuanceerder.

Zoals ik eerder al aangaf heeft het stresshormoon verschillende functies in het lichaam. Het hormoon komt vrij bij verschillende vormen van stress. Zo is het 'stress' voor je lichaam wanneer er een leeuw voor je springt. Maar ook wanneer je bijvoorbeeld gaat sporten. Hoewel sporten op lange termijn gezond is voor je, is het op korte termijn 'stressvol'. En laten we niet de 'sport stress' verwarren met 'stress stress'. Zoals de stress die je ervaart als iets slecht gaat in je leven. Hier kom ik later overigens op terug.

Verschillende processen zorgen dus voor stress. Waaronder sporten. En wanneer je deze vorm van stress ervaart, gebeuren er verschillende dingen in je lichaam:

spierafbraak door cortisol

En zoals je misschien in het plaatje kan zien, heeft trainen verschillende consequenties voor het lichaam. Zo dalen de hormonen testosteron en insuline. Dit zijn beide groeihormonen. Dit zorgt er dus voor dat je spieren NIET kunnen groeien. En tegelijkertijd stijgen stresshormonen. Het nare is dat stresshormonen verschillende effecten hebben op spieren die je niet wil:

  • Ze remmen spieropbouw (eiwitsynthese)
  • Ze breken spieren af om ze om te zetten tot snelle suikers (gluconeogenese)

En voor mensen die spiermassa willen opbouwen zijn deze twee processen een nachtmerrie. Althans, dat wordt je door mensen in je sportschool vertelt die er niks vanaf weten.


Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


Wat de losers van je sportschool je niet vertellen

De waarheid is namelijk dat cortisol juist heel goed is voor je OP KORTE termijn. Op lange termijn is het namelijk wel slecht. Laat mij het even uitleggen.

Het stresshormoon heeft namelijk ook ontstekingsremmende werking. Het zorgt ervoor dat de kleine pijntjes en ontstekingen in je lichaam na een training worden verlicht. Het werkt dus verzachtend en helend. Zonder dit wonderlijke stofje, zou het onmogelijk zijn voor je om te kunnen trainen. Daarnaast zorgt het stofje voor een ander wonderlijk proces waar je blij mee moet zijn:

Lipolysis.

Dit is een duur woord voor 'vetten vrij maken om dit te verbranden'. Cortisol zorgt er dus voor dat je lichaam vet gebruikt om te verbranden. En kijk nog een keer naar dat overzicht hierboven. Zie je dat er staat dat 'negative energy balance' zorgt voor een stijging van je stresshormonen? Geen wonder dus dat het oer eetpatroon het vet eraf laat smelten. Omdat je een hele lange tijd niet eet, gaat je lichaam op 'vet verbranding' over. Maar hierover kan je meer lezen in het gratis e-boek in het starterspakket.

cortisol verlagende middelen

Dus om het samen te vatten; het enge stresshormoon zorgt voor een verhoogde vet verbranding en werkt ontstekingsremmend.

Verschillende onderzoeken laten ook zien dat ondanks grote spiegels stresshormonen, je prima spiermassa kan kweken. Het probleem is namelijk niet een korte intense stijging van je stresshormonen. Dat is juist goed voor je. Spierafbraak tegengaan door panisch cortisol te vermijden is dus onnodig. Een lichte cortisol stijging in je bloed die je weken lang ervaart is juist wel slecht. Zoals het geval is wanneer een belangrijke toets op de loer ligt.

cortisol verlagen met voeding

Wanneer je namelijk lage hoeveelheden cortisol voor een lange periode ervaart door stress, verander je langzaam in een diabeet. Dat is namelijk de nare bijwerking van cortisol op lange termijn. En we weten allemaal hoe 'gezond' mensen met diabetes zijn.

Vandaar dat het stresshormoon een 'slechte' naam heeft. Maar nu weet je dat niet het stofje zelf ongezond is, het is de lengte en dosis waaraan je blootgesteld wordt. Chronische stress zorgt er namelijk ook voor dat je eerder naar zogenaamde 'comfort foods' gaat grijpen. Denk aan koekjes, snoep en chips.


Buikvet door cortisol?

Ook heerst er ergens het gerucht dat cortisol je meer buikvet zou geven. Zoals je net hebt gezien, is dit onzin. Het stofje zorgt juist voor lipolysis. Wat juist voor vetverbranding zorgt! Waar komt het idee vandaan dat dit stofje buikvet laat groeien?

Dat komt doordat popi-jopi bladen onderzoeken verkeerd interpreteren. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat cortisol het viscerale vet laat stijgen. Dit is het vet tussen je organen. Het is het slechtste vet wat je kan hebben. Maar dit is bijna niet te zien. Bij sommige mensen kan het de buik lichtelijk opzetten. Maar het echte 'buikvet' wordt niet direct verhoogt door cortisol. Het wordt indirect verhoogt door cortisol.

Pas op: wanneer men in de medische wereld over buikvet praat, hebben ze het juist over visceraal vet. Wanneer mensen buiten de medische wereld het hebben over buikvet, bedoelen ze eigenlijk onderhuidse vet. Ze bedoelen het vet wat je een dikke buik geeft. Het vet waardoor je buikspieren niet zichtbaar zijn.

Ten eerste gaf ik al aan dat cortisol je langzaam veranderd in een diabeet. Waardoor je op lange termijn wel dikker wordt. Daarnaast zorgt cortisol ook voor een stijging in je ghrelinespiegel. Dit is het hormoon wat voor je hongerprikkel zorgt. Snap je nu waar ik heen ga?

Het stresshormoon zorgt voor een stijging in je ghrelinespiegel. Hierdoor krijg je meer honger en ga je eten. Zonet zagen we al dat je eerder gaat grijpen naar 'comfort foods', waardoor je ook nog ongezond gaat eten. Daarnaast wordt je insuline ongevoelig, wat ervoor zorgt dat je diabeet wordt. Al met al niet een rooskleurig toekomstbeeld.

Maar wederom: dit is alleen van toepassing voor mensen die langdurige verhoogde cortisolspiegels hebben door stress. Door bijvoorbeeld een slechte relaties, gezeik op het werk of welke andere reden die je kan hebben om gestrest door het leven te gaan.


Tips om je cortisolspiegel af te richten als een hond

Mensen die dus verhoogde cortisolspiegels hebben door sporten hoeven zich geen zorgen te maken. Deze stijgingen zijn juist goed. Mensen die verhoogde cortisolspiegels hebben door stress in hun leven, moeten nu goed opletten. Mensen die geen stress in hun leven hebben overigens ook. Je kan altijd je stresshormoon cortisol verder verlagen. Hoe meer zen je bent, hoe gelukkiger je door het leven zal gaan.

Klik Hier Voor De 11 Tips


Relax, niks is onder controle

"Relax, niks is onder controle". Het is één van mijn favoriete uitspraken. Stressen heeft nooit echt zin want je hebt heel weinig onder controle. Je kan de illusie hebben van controle maar als het allemaal verkeerd gaat, dan gaat het ook echt verkeerd.

Daarom ga ik zen door het leven. Stressen heeft weinig zin en zoals je in de blog kon lezen, is het ook ongezond. Toch is er één vorm van stressen die ik in de blog heb genoemd die wel gezond is. Namelijk het oer eetpatroon. Met wat duurdere woorden noemen we dit intermittent fasting.

cortisol verlagen vitamine c

Back to the basics

Het is het beste, gezondste en fijnste eetpatroon om te hanteren als je gezond door het leven wil gaan. Niet alleen zorgt het ervoor dat je heel veel vet kan verbranden. Het heeft ook verschillende voordelen op het gebied van spiermassa kweken en zelfs nieuwe stamcellen aanmaken.

Omdat dit eetpatroon heel belangrijk is om toe te passen, heb ik er een klein gratis e-boek over geschreven. Het beschrijft precies wat intermittent fasting is en hoe je het op een correcte manier kan toepassen. Zo kan je makkelijk en snel verschillende kilo's verliezen zonder je kostbare spieren hiervoor op te offeren.

Schrijf je hieronder in voor het gratis Gezondheidsfreaks starterspakket. Hierin zit ook het e-boekje.

Groetjes,

Ali

P.s: wat doe jij om je cortisolspiegel te verlagen? Wanneer merk jij dat je veel stress ervaart? Laat hieronder een reactie achter

DEEL DEZE BLOG
Ali
 

Na een groot deel van zijn leven dik te zijn besloot Ali Mohammed dat het genoeg was. Door zijn universitaire studie Farmacie en een onverzadigbare honger naar kennis en wetenschappelijke onderbouwing heeft hij een ongekende kennisbank opgebouwd over wat echt gezond afvallen en eten is.

Click Here to Leave a Comment Below 5 comments