4

Antioxidanten In Voeding: Gevaarlijk Of Gezond?

In deze blog leer je:

  • Wat antioxidanten zijn en waarom andere blogs niet precies weten wat antioxidanten zijn - zelfs in wetenschappelijke onderzoeken benoemen ze het verkeerd
  • Waarom groenten je eigenlijk dood willen hebben - "what doesn't kill you, makes you stronger" toch?
  • Waarom je van sommige antioxidanten af moet blijven - je zal kanker ontwikkelen als je dit niet doet
  • Het lijstje met de sterkste en goedkoopste antioxidanten op deze planeet
  • Hoe je gratis een 'antioxidantenbom' kan krijgen - zo word je pas echt explosief 😉

More...


Wat in godsnaam zijn antioxidanten?

Wanneer je een blog leest over bepaalde gezonde voedingsstoffen komen hier altijd termen in terug die je niet begrijpt. Als je vervolgens weet wat het woord betekent weet je niet precies wat voor effecten dit heeft op het lichaam. Één van deze termen zijn de antioxidanten.

Het antioxidantenverhaal zit complex in elkaar. De betekenis van de term antioxidanten valt niet uit te leggen in 1 zin. Eigenlijk lees je altijd dat ze erg gezond zijn en helpen bij het verminderen van vele ziekten.

Maar nog steeds weet je niet wat nou precies de werking van deze antioxidanten is. Dus moet je elke keer maar aannemen dat het gezond voor je is.

antioxidanten in voeding

En dat is nou net wat je niet zomaar moet geloven. Antioxidanten kunnen zowel goede als gevaarlijke effecten met zich meebrengen. Je kunt ze vinden als supplement. Daarnaast zitten antioxidanten in verschillende soorten voeding.

Wat echter het grootste probleem is, is dat antioxidanten eigenlijk altijd verkeerd beschreven worden in de meeste blogs. Dit ga ik doorbreken door je de juiste uitleg te geven over antioxidanten. Daarnaast vertel ik in welke producten antioxidanten zitten. Deze heb ik vervolgens voor je in een lijst verwerkt. Ook leg ik uit wat voor positieve effecten dit lijstje met zich mee brengt.

Antioxidanten worden gezien als een gezondheidshack. Of dit ook echt zo is leer je dus in deze blog. En om bij het 'gezondheidshacks' thema te blijven, geef ik je aan het eind van deze blog een aantal gezondheidshacks waarvan bewezen is dat ze gezond zijn.



De waarheid over antioxidanten

Overal in de populaire pers krijgen we te horen dat antioxidanten gezond zijn. Veel wetenschappers die echt gespecialiseerd zijn in onderzoek naar antioxidanten zijn het daar echter niet mee eens.

Het grote publiek wordt verteld dat antioxidanten gezond zijn omdat ze vrije radicalen neutraliseren. Vrije radicalen zijn kleine moleculen die overal in het lichaam ontstaan als bijproduct van ons metabolisme. Deze vrije radicalen zijn eigenlijk licht giftige stoffen die vervolgens reageren met eiwitten, DNA en celwanden in ons lichaam. Wat er dan gebeurt is dat deze eiwitten, het DNA en de celwanden beschadigd raken.

Antioxidanten ruimen deze vrije radicalen op door ermee te reageren. Op deze manier kunnen de vrije radicalen niet meer met de cellen in ons lichaam reageren. Antioxidanten zijn de bodyguards die de kogel voor je opvangen;)

De grote 'maar'

Als je een beetje thuis bent met antioxidanten, dan komt dit verhaal je bekend voor. Nu komt echter de grote MAAAAAR.

Vrije radicalen in ons lichaam zijn namelijk noodzakelijk. Het klinkt nu wat raar, aangezien vrije radicalen eigenlijk giftige bijproducten zijn, die ons lichaam beschadigd. Maar deze vrije radicalen zijn nodig om ons lichaam te waarschuwen en onze cellen alert te houden voor gevaarlijke ziektes.

Wanneer onze cellen vrije radicalen tegenkomen, dan gaan ze allerlei eiwitten aanmaken die als verdedigingsmechanismen werken om zich te beschermen. Deze eiwitten (antioxidanten) kunnen vrije radicalen veel en veel beter opruimen dan de antioxidanten die je door middel van supplementen of voeding binnenkrijgt. Wanneer je dus grote hoeveelheden antioxidanten binnenkrijgt dan worden onze cellen niet meer geprikkeld om zelf tegen deze vrije radicalen te vechten.

Hierdoor wordt ons lichaam lui! Wanneer er dan een grotere bedreiging ons lichaam binnentreed kan het lichaam deze niet opruimen en werken de antioxidanten die je bijvoorbeeld via supplementen binnenkrijgt niet goed genoeg tegen deze gevaarlijkere giftige stoffen. Op deze manier kan je dus ziek worden. Voorbeelden van deze antioxidanten zijn:

antioxidanten gezond
Bétacaroteen en vitamine E.

Wel moet ik erbij zeggen dat het haast onmogelijk is om te veel antioxidanten via voeding binnen te krijgen. Daarentegen kan je wel teveel antioxidanten via supplementen binnenkrijgen. Dit is ongezond en gevaarlijk.

Zo toonde een grote studie, die 68 eerder uitgevoerde studies onderzocht nog maar eens aan dat de meeste antioxidanten niet werken ter preventie van hart- en vaatziekten, kanker of Alzheimer. Uit een andere groot onderzoek is zelfs gebleken dat de supplementen bétacaroteen en vitamine E zelfs de sterfte verhogen.


Haal geen gekke dingen in je hoofd

HÓ STOP! Nu moet je niet gelijk alle groene thee de prullenbak ingooien omdat ook deze veel antioxidanten bevat. Want groene thee en andere producten hebben wel heel veel gezondheidsvoordelen! Nee, groene thee is niet zozeer gezond omwille van antioxidanten zoals iedereen zegt. Maar omdat groene thee eigenlijk afweersysteem activerende stoffen bevat. Volg je mij nog :P?

Groene thee bevat geen antioxidanten die de thee zo gezond maakt maar bevat dus stoffen die onze verdedigingsmechanismen activeren. In groene thee zijn dit de flavonoïden, die door alle blogs antioxidanten worden genoemd. Maar in werkelijkheid zijn dit dus afweersysteem activerende stoffen. Er worden dus verkeerde termen aan deze stoffen gehangen. Ook wij hebben dit in het verleden gedaan.

Om het duidelijker te maken spreek ik dus in de rest van de blog niet over antioxidanten maar over afweersysteem activerende stoffen (AAS)! Ondanks dat vele onderzoeken nog steeds over antioxidanten spreken.

Deze afweersysteem activerende stoffen zijn erg belangrijk voor ons lichaam en vind je vooral terug in gezonde voedingstoffen. Daarom geef ik je hieronder een aantal tips waarin deze afweersysteem activerende stoffen zich bevinden. Planten en dieren hebben hun eigen verdedigingsmechanismen tegen vrije radicalen. Vandaar dat deze AAS in heel veel verschillende voedingsstoffen terug gevonden wordt.

Vind je deze blog leerzaam? Klik op één van de onderstaande knoppen om hem te delen!


#1 Het nummer 1 wondermiddel

Dit wondermiddel is één van de gezondste fruitsoorten op aarde. Ik heb het over granaatappels. Hier worden vaak verse dranken van geperst, wat het automatisch één van de beste dranken maakt. Ze bevatten zoveel voordelen dat ik er een hele blog over zou kunnen schrijven.

Granaatappel valt onder de bessen. Deze fruitsoort bevat Punicalagine. Dit is een extreem gezonde stof die werkt als afweersysteem activerende stof. In vele blogs zal je lezen dat dit een antioxidant is maar dat is dus niet helemaal de juiste term.

Doordat punicalagine het afweersysteem alert houdt helpt het dus bij het opruimen van vrije radicalen. Het blijkt zelfs dat het een 3x sterkere afweersysteem activerende werking heeft dan groene thee.

Daarnaast heeft granaatappel nog vele andere gezondheidseffecten. Welke dit zijn kun je hier lezen.

antioxidanten gevaarlijk
Niet alleen granaatappels maar ook veel andere fruitsoorten bevatten de zogenaamde "antioxidanten".

#2 Het groentje onder de theesoorten

Groene thee is één van de meest gezonde theesoorten op aarde. Het is een theesoort die nog niet gefermenteerd is. Dat houdt in dat hij niet bewerkt is en hierdoor nog alle gezonde voedingsstoffen bevat in vergelijking met bijvoorbeeld zwarte thee.

Groene thee zit, zoals ik hierboven heb benoemd, vol met flavonoïden, deze behoren tot de groep polyphenolen. Deze stof heeft als functie dat het een sterke afweersysteem activerende stof is. In bepaalde onderzoeken wordt nog steeds gesproken over antioxidanten maar dit is dus de verkeerde term.

Maar wat maakt deze flavonoïden nou zo gezond? Het verkleind de kans op verschillende soorten kanker. Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde groei van cellen. Een grote oorzaak hiervan zijn de vrije radicalen die reageren met onze eigen cellen. Door de flavonoïden in groene thee wordt je lichaam weer alert en maakt het lichaam zelf antioxidanten aan om deze radicalen te bestrijden. Hierdoor verminder je de kans op kanker.

Zo is uit onderzoek gebleken dat vrouwen die veel groene thee dronken, 22% minder kans hadden op borstkanker. Een ander onderzoek liet zien dat mannen die veel groene thee dronken zelfs 48% minder kans hadden op prostaatkanker. Ook blijkt de kans op allerlei andere soorten kanker te verminderen wanneer je veel groene thee drinkt.


#3 Antioxidanten uit je Senseo apparaat persen

Over koffie hoor je veel wisselende verhalen. Voor mensen met ADHD is het misschien niet verstandig om dit de hele dag door te drinken.

In koffie zit cafeïne wat ervoor zorgt dat je je minder moe voelt. Dit doet het door de energielevels in je lichaam te verhogen. Cafeïne blokkeert namelijk de werking van de neurotransmitter adenosine. Adenosine zorgt als het ware voor een rem op de activiteit in je hersenen. Wanneer cafeïne de werking van adenosine blokkeert worden je hersenen dus actiever.

Dit heeft echter niks met antioxidanten te maken maar ik vond het leuk om je dit te vertellen;) Heb je weer een leuk gespreksonderwerp tijdens de koffiepauze op je werk.

In koffie bevindt zich het stofje chlorogeenzuur, deze behoort tot de polyphenolen. En net zoals bij groene thee helpen de polyphenolen het lichaam te beschermen door het afweersysteem van ons lichaam alert te houden.

Chlorogeenzuur heeft verschillende gezondheidsvoordelen:


#4 Eet zwarte XTC

Huh bestaat dit? Het zal vast gemaakt kunnen worden. Maar helaas heb ik het niet over dit soort drugs. Ik heb het over een tussendoortje dat je ook gelukkig laat voelen maar iets gezonder voor je is;)

Ik heb het over pure chocolade. En als ik het over pure chocolade heb, heb ik het over chocolade dat minimaal voor 70% uit cacao bestaat. Dit is belangrijk want des te lager dit gehalte is, des te meer suikers je chocolade bevat. En dat moeten we natuurlijk niet hebben;)

Pure chocolade bevat hele sterke flavonoïden. Een studie liet zien dat cacao en pure chocolade meer flavonoïden bevatten dan de meeste fruitsoorten.

antioxidanten

De flavonoïden in pure chocolade kunnen het endotheel van bloedvaten stimuleren om stikstofoxide te produceren. Stikstofoxide is een gas en zorgt ervoor dat bloedvaten ontspannen. Hierdoor verlaagt je bloeddruk.


#5 Neem een kruidentuintje

Het gebruik van kruiden en specerijen is ongelofelijk belangrijk geweest door de geschiedenis heen. Velen werden al gebruikt vanwege verschillende geneeskrachtige eigenschappen. En dit allemaal voordat het überhaupt in de keuken werd toegepast.

De wetenschap van tegenwoordig laat zien dat ze inderdaad kunnen bijdragen aan vele gezondheidsvoordelen.

Zo blijkt kaneel een stof te bevatten dat cinnamaldehyde heet. Dit stofje heeft een afweersysteem activerende werking en blijkt bij te dragen aan verschillende gezondheidsvoordelen. Het heeft vooral positieve effecten op het verlagen van bloedsuikerspiegels en het verbeteren van de insulinegevoeligheid.

Heb je diabetes of een verhoogde suikerspiegel en wil je dit verbeteren? Klik hier.

Geelwortel is een kruid die de gele kleur aan curry geeft. Dit is een kruid die veel in de Oosterse wereld gebruikt wordt. Geelwortel bevat kurkumine wat heel sterk de enzymen van het lichaamseigen antioxidanten systeem helpt te stimuleren.

Gember is een populaire kruid die veel gebruikt wordt bij de alternatieve geneeskunde. Verschillende studies laten zien dat inname van 1 gram gember misselijkheid al kan verhelpen.

Zo blijkt het goed te werken tegen: ochtendmisselijkheid, zeeziekte en misselijkheid door chemotherapy. Dit komt door het stofje gingerol, dat zich in gember bevindt.

Genoeg reden om die saaie Nederlandse keuken in te ruilen voor de Oosterse keuken.


#6 Neem naast het kuidentuintje dan ook gelijk een groententuintje

Veel Nederlanders kijken uit naar het heerlijke avondmaal. Dat vol zit met vlees, pasta, aardappelen of rijst. En als je ze dan vraagt wat ze van de groenten vinden, dan laten ze die het liefst weg. Of er wordt een klein beetje door de aardappelen heen geprakt.

Als je de gemiddelde Nederlander bent, dan is dit waarschijnlijk het geval. En dat is jammer.

Want niet alleen kan je makkelijk afvallen door meer groenten te eten. Je blijft namelijk ook langer vol.

Uit onderzoek is gebleken dat des te meer groenten je op je bord schept, des te minder je van de aardappelen, pasta of rijst gaat eten. Waardoor je aan het eind van de maaltijd minder calorieën binnenkrijgt.

Maar naast het feit dat je van groenten af kunt vallen bevatten ze ook andere hele gezonde bestandsdelen. Of naja gezond...

Groenten haten je

Er is één ding wat groenten namelijk haten en dat is opgegeten worden. Om deze reden hebben groenten zich volgepropt met allerlei licht giftige stofjes (toxines) om zich te kunnen beschermen tegen insecten en vogels. Maar de meeste groenten bevatten niet genoeg van deze licht giftige stoffen om ons ziek te maken. En het zijn nou net die licht giftige stofjes die groenten zo gezond maakt.

Want dit zijn namelijk de stofjes die ons afweersysteem activeren (AAS). Zodat ons lichaam beter bestand is tegen veel gevaarlijkere toxines. Groenten blijken door dit effect verschillende soorten kanker tegen te gaan. Uit onderzoek is gebleken dat deze stoffen in groenten het ontstaan van DNA schade verhinderen of zelfs omkeren. Kanker ontstaat vaak door DNA schade.

Ook blijkt uit onderzoek dat mannen die drie of meer keren groente per week eten 41% minder kans hebben op prostaatkanker in vergelijking met mannen die minder dan één keer per week groente eten.

antioxidanten supplementen

Groente horen de basis te vormen van je dieet. Schep dus minimaal de helft van je bord vol met groenten in plaats van met de koolhydraatrijke producten.


Antioxidanten in een potje

Volgens de media moeten antioxidanten in een potje heel erg gezond zijn. De antioxidanten die je in de vorm van pillen kan kopen zijn onder andere Bètacaroteen en vitamine E.

Bètacroteen bevindt zich onder andere in worteltjes en geeft ze hun oranje kleur. Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Op de markt wordt het verkocht als als voedingssupplement omdat het zogenaamd een 'geweldige antioxidant' zou zijn.

Volgens vele websites is bètacaroteen in staat om ziekte te bestrijden en de algemene gezondheid te verbeteren. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen die deze supplementen slikken meer kans hebben op long-, prostaatkanker en hart- en vaatziekten en zelfs een vergrote algemene sterfte vertonen.

Het zou nu een beetje sneu zijn als ik dit dan weer niet kan verklaren...maar gelukkig kan ik dat wel;)

Er bestaan namelijk verschillende soorten caroteen. In een voedingssupplement zit echter maar één vorm en dat is bètacaroteen. Op deze manier raken onze cellen alleen verzadigd met bètacaroteen waardoor ze de andere carotenen niet op kunnen nemen. Ook de andere carotenen zijn nodig om ons lichaam gezond te houden. Idem geldt dit voor vitamine E. Ook vitamine E supplementen bevatten vaak maar één soort vitamine E. Maar er bestaan wel 8 soorten vitamine E.

Antioxidanten in de vorm van pillen kun je dus gerust gevaarlijk noemen. Haal de zogenaamde 'antioxidanten' dus gewoon uit je dieet. In een andere blog heb ik supplementen beschreven die wel positieve effecten hebben op je gezondheid.


Gratis antioxidantenbom

Een gezond eetpatroon kan er al voor zorgen dat je goed functioneert. Daarnaast bevatten de meeste gezonde voedingsstoffen afweersysteem activerende stoffen die je lichaam gezond houden.

Maar wat is nou precies een goed eetpatroon?

Goede vraag! In het gratis Gezondheidsfreaks starterspakket hebben we verschillende trucjes en tips voor je verwerkt die je een vliegende start geven naar een gezond leven.

Hierin heb ik bijvoorbeeld een documentje toegevoegd met gezondheidshacks waarvan is bewezen dat ze gezond zijn. Geen marketingpraat maar echte tips & tricks die werken.

Schrijf je hieronder in om de gezondheidshacks gratis te ontvangen.

Groetjes,

Floor

P.s: Welke producten eet jij die vol zitten met afweersysteem activerende stoffen of de zogenaamde 'antioxidanten'? Laat hieronder een reactie achter

DEEL DEZE BLOG
Floor
 

Na een bloeiende carrière als topturnster bij Jong Oranje, moest Floor stoppen in verband met blessures. Ze heeft haar passie voor voeding en sporten niet verloren. Naast haar kennis over voeding en sport, verdiept Floor zich vooral in de verschillende manieren om het vrouwelijk lichaam strak en gezond te krijgen en houden.

Click Here to Leave a Comment Below 4 comments